BMC
Bij VoorMeerWaarde houden we niet van het schrijven van dikke businessplannen en grote complexe businesscases. Heb jij wat te brengen aan de wereld? Dan moet je dat op één A4’tje kunnen uitleggen. Anders is het nog net wat te moeilijk. Wij gebruiken al sinds de oprichting het Business Model Canvas.
Het Business Model Canvas is een super eenvoudig model bestaande uit 9 bouwblokken:
- Klantgroepen (wie heb jij wat te bieden)
- Propositie (wat heb jij te bieden)
- Communicatiekanalen (hoe vinden klanten jou)
- Klantrelatie (hoe wil je contact hebben met je klant)
- Inkomsten (hoe ziet je businesscase eruit)
- Uitgaven (wat moet je daarvoor inkopen)
- Partners (wie kunnen jou helpen om je doel te bereiken)
- Kernactiviteiten (wat moet je daar allemaal voor doen)
- Middelen (welke middelen heb je daarvoor nodig)
Voor elke unieke klantgroep is er een zelfstandig verhaal. Een klant is iemand die jou betaalt voor de dienst of het product wat je levert. Dat kan dus iemand anders zijn dan de gebruiker van je product. Denk bijvoorbeeld aan Google: wij zijn de gebruikers, wij maken gebruik van de zoekfunctie van Google, maar de klanten van Google zijn de adverteerders.
Wil jij meer weten over het BMC? Neem dan contact op, of start met deze zelf in te vullen.
Download BMC-model