Pionieren

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Het gevoel iets voor het eerst te doen. Nieuwsgierig naar wat je ontdekt. Iets maken. Soms iets fout doen. En dan snel verbeteren. Of juist stoppen. Het ontdekken van oplossingen die echt impact maken is één onze drijfveren. Heb jij een idee wat wij verder mogen brengen? We bieden kennis, ervaring, kapitaal en netwerk om jouw doel te bereiken.

BMC

Bij VoorMeerWaarde houden we niet van het schrijven van dikke businessplannen en grote complexe businesscases. Heb jij wat te brengen aan de wereld? Dan moet je dat op één A4’tje kunnen uitleggen. Anders is het nog net wat te moeilijk. Wij gebruiken al sinds de oprichting het Business Model Canvas.

Het Business Model Canvas is een super eenvoudig model bestaande uit 9 bouwblokken:

  1. Klantgroepen (wie heb jij wat te bieden)
  2. Propositie (wat heb jij te bieden)
  3. Communicatiekanalen (hoe vinden klanten jou)
  4. Klantrelatie (hoe wil je contact hebben met je klant)
  5. Inkomsten (hoe ziet je businesscase eruit)
  6. Uitgaven (wat moet je daarvoor inkopen)
  7. Partners (wie kunnen jou helpen om je doel te bereiken)
  8. Kernactiviteiten (wat moet je daar allemaal voor doen)
  9. Middelen (welke middelen heb je daarvoor nodig)

Voor elke unieke klantgroep is er een zelfstandig verhaal. Een klant is iemand die jou betaalt voor de dienst of het product wat je levert. Dat kan dus iemand anders zijn dan de gebruiker van je product. Denk bijvoorbeeld aan Google: wij zijn de gebruikers, wij maken gebruik van de zoekfunctie van Google, maar de klanten van Google zijn de adverteerders.

Wil jij meer weten over het BMC? Neem dan contact op, of start met deze zelf in te vullen.

Download BMC-model

BHAG

Een BMC heeft alleen maar waarde als je goed weet wat jou drijft, wat jouw uiteindelijke doel is. Wij gebruiken hiervoor een eenvoudig plaatje. BHAG. Oftewel Big Hairy Audacious Goal. Een bijna onmogelijk doel wat je nastreeft en binnen 10 jaar wilt behalen. Dat het onmogelijk is, is eigenlijk niet erg. Je wilt bij elke stap die je zet, weten dat deze in de goede richting is. Het is je route en je kapstop. Dat is BHAG.

Big Hairy Audacious Goal bestaande uit 3 cirkels die elkaar voor een deel overlappen. De cirkels zijn: passie, kunde en winst. Bij passie staat "Waar word ik enthousiast van? Waar ligt mijn diepste motivatie? Waar doe ik het voor?". Bij kunde "Waarin ben ik het allerbeste? Het beste van de hele wereld?". En bij winst "Wat is mijn economische drijver? Waar haal ik omzet uit?".

Contact

Wil jij met ons aan de slag om jouw idee, concept of startup naar het volgende niveau te brengen? Neem dan contact met ons op. Wij bieden je kennis, ervaring, netwerk en investeringskapitaal.

Ga naar contactpagina